Ada seorang kaya, hartanya banyak, dia naik sebuah kereta yang besar, megah dan mewah. Dalam perjalanan dia lihat ke sebelah kanan ada sebuah kawasan padi yang luas dan menghijau. Lalu dia pandang ada kanak-kanak kecil dan ibunya sedang membawa makanan menuju ke pondok usang yang terletak di tengah-tengah kawasan padi tersebut. Kelihatan dari jauh seorang lelaki sedang menanti anak dan isterinya di pondok usang itu. Kalian tahu apa kata orang kaya di dalam kereta itu?
"Oh, bahagianya petani itu. Di saat perutnya lapar, isteri dan anaknya datang, makanan tiba pada waktunya. Air minum dapat menghilang dahaga. Hilang rindu dan sirna kerana isteri dan anak ada di sisinya. Bahagianya menjadi petani." Bisik orang kaya itu di dalam hatinya.
Semasa orang kaya berfikir bahawa dia tidak bahagia, si petani bersama anak dan isteri di pondok itu pula memandang orang kaya di dalam kereta itu. Apa kata petani itu?
"Betapa bahagia orang kaya itu bersama-sama kereta mewahnya sedangkan aku hanya duduk di pondok yang usang ini. Menjalani hari yang penuh liku di bawah terik mentari."
Maka, pada hakikatnya kedua -dua manusia ini tidak bahagia.
Lalu sebenarnya bahagia itu di mana?
Mari kita renungkan sejenak contoh yang paling asas. Ada seorang anak yang sedang menuntut di universiti. Dia berasa sangat bahagia apabila dia berjaya menggenggam segulung ijazah. Lalu, setelah dia memperoleh segulung ijazah, hatinya juga masih belum bahagia. Dia beranggapan, barang kali dia akan lebih bahagia jika dia berjaya menyambung ke peringkat sarjana. Namun, setelah dia berjaya menamatkan sarajananya, dia masih juga belum mengecapi bahagia dan mungkin setelah dia berjaya menyambung PhD dia akan lebih bahagia. Setelah berjaya mendapatkan PhD, dia masih juga merungut kerana susah untuk mendapatkan pekerjaan.
Jadi sebenarnya bahagia itu kepunyaan siapa?
Oleh sebab itu, apabila kita banyak membaca kitab, maka kita akan ketahui bahawa makna Sa'adah ialah kebahagiaan. Orang yang bahagia itu pula Sa'id. Bahagia adalah Insyirahus Sadr iaitu ketika hati terasa lapang dengan apa pun yang datang.
Jika pelajar yang mendapatkan ijazah itu hatinya lapang, dia akan bahagia. Jika petani yang berada di pondok usang itu hatinya lapang, tentulah dia bahagia. Jika orang kaya dengan keretanya yang besar itu hatinya lapang, pastinya dia bahagia.
Itulah sebabnya ketika Nabi Musa a.s dalam kesusahan hatinya untuk melawan ayah angkatnya bernama Firaun, dia minta hati yang lapang. Kita semua selalu membaca doa itu :
رَبِّ ا شْرَحْ لِيْ صَدْرِ وَيَسِّرْلِيْ اَمْرِيْ وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِيْ يَفْقَهُوْ قَوْلِيْ
Ertinya : "Ya Tuhan, lapangkanlah dadaku, mudahkanlah segala urusanku, dan lepaskanlah kekakuan lidahku, agar mereka mengerti perkataanku." (Thaaha 20: 25-28)
Oleh sebab itu, walaupun kakinya pecah berdarah, giginya patah, pelipisnya luka menitiskan darah, tetapi dia masih mampu tersenyum bahagia kerana Allah kurniakan kelapangan hati padanya.
Jika kita menyelusuri kisah-kisah tokoh hebat, hati lapang itulah yang membuatkan Haji Abdul Malik Karim (Buya Hamka) tersenyum di dalam penjara. Penanya berjalan perlahan tapi pasti, maka keluarlah Tafsir Al-Azhar. Hati yang lapang itu juga membuat Syed Qutub tersenyum menghadapi tali gantungan meskipun di penjara oleh Kamal Abdul Nasir tetapi sebelum kematiannya sempat pula menulis tafsir Fizilalil Quran (Under The Shadow of Al-Quran/ Di bawah Nungan Bayang-bayang al-Quran).
Apa kata Syed Qutub di dalam mukaddimahnya?
"Al hayatul fizilalil quran nikmah." Hidup di bawah naungan bayang-bayang al-Quran itu nikmat. Tidak ada yang mengetahuinya kecuali orang yang pernah merasakannya. Maka bahagia adalah ketika hati terasa lapang.
Apabila kita lihat raut wajah orang yang tenang cerah, maka ketenangan bukan pada wajahnya. Apabila lihat orang melangkahkan kaki dengan tenang penuh wibawa, maka ketenangan bukan pada kakinya dan apabila kita lihat ayunan tangannya tidak tergesa-gesa maka bahagia bukan pada tangannya.
Lalu, di mana letak bahagia itu?
Ketahuilah dalam jasad ada segumpal daging, jika yang segumpal itu baik, maka yang lain akan turut menjadi baik. Kalau yang segumpal itu rosak, maka yang lainnya juga akan turut rosak. Dengan segumpal daging itulah yang mengendalikan mata, telinga, tangan, kaki. Dengan segumpal daging itulah tempat berasa rindu, benci, marah, redha, ikhlas, fasik, hasad, dan kufur. Di sanalah bersemayam rindu dan benci. Maka jangan terlampau benci. Kalau sayang, sayanglah secukupnya sahaja kerana boleh jadi hari ini kita sayang esok berubah menjadi kebencian. Kalau kamu benci, bencilah sekadarnya sahaja kerana boleh jadi esok pagi dia menjadi orang yang tersayang.
Maka, jagalah seketul daging itu kerana pada hari itu tidak ada guna harta, tidak ada guna anak, kecuali orang yang datang menghadap Allah dia datang dengan hati yang zalim. Qalbu itu sifatnya berbolak balik. Qalbu itu tidak selamanya bahagia. Kadang kala pada waktu pagi hati terasa tenang tetapi apabila petang hati menjadi susah. Kadang kala ada waktu pagi hati terasa lapang, apabila masuknya petang, hati menjadi gundah.
Apa yang dapat menolong supaya hati sentiasa lapang?
Ketahuilah dengan banyak menyebut dan mengingati Allah maka hati akan menjadi lapang.
Hati orang beriman berada di antara jari-jemari kuasa Ar-Rahman. Kalau dia hendak dia akan menjadikan yang senang menjadi susah, kalau dia berkehendak yang susah, dia balik menjadi lapang.
Berapa banyak orang yang mungkin kita kata dia susah tetapi dia masih boleh tersenyum. Sebaliknya orang yang menurut pandangan zahir kita cukup segala, tapi tampaknya kesenangan tidak pernah singgah di hatinya kerana hati milik Allah. Hati ada dalam diri kita tetapi hati bukan kepunyaan kita.
Apa yang ada di langit, apa yang ada di bumi semuanya milik Allah dan ia akan berbalik kepada Allah. Dari Allah balik kepada Allah, senang mengucapkannya, payah mengamalkannya dan lebih sulit memasukkannya ke dalam hati.
Wallahua'alam.
Qusyaimah Rosman
No comments:
Post a Comment