Sunday 14 October 2018

Ujian Adalah Tarbiah

Kesedihan yang kita rasa ini adalah ujian dari Allah. Kesedihan ini adalah cara-Nya untuk mengembalikan kita kepada jiwa fitrah, jiwa hamba.

Mungkin ada ketikanya kita lalai dari mengingati DIA, apatah lagi untuk beristighfar dan bertaubat. Lalu DIA tiupkan sedikit ujian agar kita tidak terus terbuai dan terleka.

Ujian itu bukan kerana DIA membenci. DIA hanya mahu kita kembali pada-Nya. Kerana apa? Kerana kasih dan cinta-Nya melebihi kita mencintai diri kita sendiri.

Semua perkara yang berlaku, sudah Allah tuliskan di langit. Dan kenapa Allah nyatakan dalam kitab-Nya begitu?

Sebab Allah tidak mahu kita berduka cita atas apa-apa perkara yang terlepas atau telah berlalu.

Allah mahu kita tahu, takdir adalah milik DIA. Sesuatu yang berlaku juga adalah atas keizinan-Nya. Sebagai hamba, selagi kita punya masa, selagi ada nafas, maka kita harus menunaikan tanggungjawab sebagai hamba tanpa mempedulikan erti keputusasaan.

Semuanya Allah jadikan bersebab.
Walau kita tidak pernah tahu apa hikmahnya, kita perlu bersabar. Suatu detik nanti, Allah akan tunjukkan hikmah yang menjadi kerahsiaan-Nya selama kita bersabar.

Ujian ini juga sebagai suatu peringatan, ujian ini juga adalah tarbiah agar di masa hadapan, kita tidak terlalu yakin dengan perkara yang belum pasti. Kita akan lebih berhati-hati kerana sekali kita tersilap langkah, untuk kembalikan semula semangat diri adalah sesuatu yang sukar diraih kembali.

Kita merancang, DIA menentukan.

Moga kita akan lebih mengenal Tuhan, mengenal diri sendiri dan mengenal makna cinta melalui tiap ujian yang dikirim Ilahi.

Moga kita lebih kuat untuk melalui fasa-fasa ujian yang Allah tiupkan kini dan masa mendatang.

Terima kasih untuk mereka yang sentiasa di sisi saat diri ini hilang punca dan arah. Terima kasih untuk tangan yang dihulur untuk menyambut kembali saat diri tidak lagi bermaya .Terima kasih kerana tidak membenci sedang ada hati yang terus terusan mencari jalan agar diri ini dibenci. Hanya Allah yang mampu membalas semuanya.


Salam sayang,
Qusyaimah Rosman

No comments:

Post a Comment