Wednesday 4 March 2015

Maaf

Bismillah.

Assalamu'alaikum wbt dan selamat pagi.

Masa sudah mencecah jam 02.00 pagi. Mata ini masih belum bisa dilelapkan. Mungkin rasa bersalah yang menyelubungi diri yang menyebabkan mata ini sukar untuk dilelapkan. Mungkin malam ini, saat ini aku telah mengecewakan harapan orang. Mungkin juga aku telah melukakan hati seseorang. 

Sebenarnya aku benci berada dalam keadaan tersepit begini. Kadang kala aku rasa sangat tidak adil bagi aku yang punya satu hati tetapi perlu membuat pilihan yang banyak. Namun, inilah hakikat kehidupan. Setiap daripada kita perlu memilih. Ya, memilih. Memilih perkara yang lebih utama dan lebih penting dan dalam masa yang sama aku telah melukakan hati orang yang mungkin memerlukan aku saat ini. Ya, mungkin! 

Maafkan daku duhai sahabat. Andai engkau terbaca coretan ini, seribu kemaafan aku pohon daripadamu. Andai ada tingkah serta tutur bicara yang mengguris hatimu, sekali lagi maaf kupohon. Aku insan lemah yang tidak pernah lari daripada melakukan khilaf malah sentiasa khilaf. Aku tahu, meski kau menuturkan "saya ok," di sebalik kata-kata itu pasti terselit keluhan yang amat berat untuk kau lepaskan. :'( Maafkan diri ini. Mungkin aku bukan sahabat yang terbaik buatmu. Mungkin juga kata-kata yang kau titipkan "I found the best and still wait for her," itu harus kau padam daripada memori kata yang kau pernah tujukan padaku. Maafkan aku yang telah melukai hati kecilmu. Sungguh, aku insan lemah. Aku pendosa yang tidak pernah suci daripada dosa. :'(


Insan khilaf,
Qusyaimah Rosman.

No comments:

Post a Comment