Thursday 31 March 2016

Bulan yang Hodoh

Bismillah.

Assalamu'alaikum wbt dan salam mahabbah.

     Pernah seseorang bertanyakan padaku, "kamu setuju jika aku kata bulan itu hodoh?"

     Lantas aku mendongak ke langit menatap bulan. Aku suka saat bulan mengambang. Serasa itulah makhluk paling indah yang pernah aku saksikan. Cantik, berseri dan sinarannya sungguh menenangkan. 

   "Benar. Walaupun kita lihat bulan itu indah tetapi kita mengetahui hakikat dirinya yang serba kekurangan. Kita tahu, tidak ada apa-apa hidupan yang terdapat di dalamnya. Bulan juga tidak mempunyai air, tiada oksigen, berwarna kelabu hodoh, berdebu dan berlekuk-lekuk. Hakikatnya, bulan tidak menarik." 

     "Kamu tahu apakah yang membuatkan kita terpukau dengan bulan semasa bulan mengambang?" 

     "Cahanya," sambil mataku terus menatap bulan tanpa berkelip. Indah lagi mendamaikan. 

     "Kamu tahu dari mana datangnya cahaya itu?"

     "Mataharilah," sesekali mataku melirik ke arahnya.  
     
     "Sebagai manusia, kita sebenarnya perlu mengambil pengajaran daripada bulan," katanya dengan nada yang serius. 

     "Mengapa kamu kata begitu."

    "Kitakan manusia. Manusia banyak kekurangan. Kita hodoh dan buruk hakikatnya di hadapan Allah. Kita kerdil, lemah dan hina. Kita sering takbur dan riak. Itulah hakikat kita."  

     Aku menatap matanya yang mulai berkaca. Sangat benar bicaranya. Kita hanya makhluk kerdil yang tiada apa-apa yang perlu dibanggakan. 

     "Jika bulan dipandang kerana cahayanya, apa pula yang boleh menjadikan seseorang insan itu benar-benar mulia?"

      "Islam. Islam yang sebenar-benarnya. Islam itu ibarat mentari yang menyuluh seluruh kehidupan manusia sama seperti matahari yang tidak pernah jemu memantulkan cahayanya kepada bulan. Kalau kita mahu Islam itu bersinar seperti bulan, kita juga perlu berusaha menjadi seperti matahari yang mencantikkan bulan hingga memukau pandangan."  

       Aku memandang bulan. Bulan yang terkandung seribu erti. Mengajar aku menghargai sebuah hakikat kehidupan. 





Salam sayang,
Qusyaimah Rosman.

No comments:

Post a Comment