Wednesday 28 August 2013

Dosa di Sebalik Lensa Kamera.

Bismillah.


Assalamu'alaikum w.b.t dan salam mahabbah.    
   
   Fenomena pekerjaan sebagai seorang 'photographer' pada hari ini dapat diibaratkan seperti cendawan yang tumbuh selepas hujan. Alhamdulillah ! Perkembangan yang positif kerana bidang fotografi merupakan salah satu bidang yang agak penting pada masa ini. Setiap saat dan setiap detik yang terindah akan diinterpretasi dengan lahirnya pengamatan melalui hati seterusnya disalur ke minda dan singgah di kaca penglihatan bergerak terus ke otak dan akhirnya jari bertindak merakamkan segala detik yang pasti akan menjadi ingatan dan mungkin juga memori hidup yang tersemat rapi dalam lipatan sejarah hidup seseorang.

     Ramai yang mengakui, seseorang 'photographer' dapat mengilhamkan bakat dan seni mereka dengan pelbagai cara mengikut gaya seseorang 'photographer' itu sendiri. Ada yang lebih berfokuskan kepada potrait dan ada juga yang cenderung ke arah landskap dan sebagainya. Terpulang kepada bakat dan kelebihan yang ada pada mereka. Semua itu dilakukan adalah semata-mata untuk mendapatkan kualiti gambar yang terbaik, sudut yang tepat serta kepentingan gambar itu sendiri terhadap audien sama ada ianya dinilai secara tersurat ataupun tersirat. 


    Bidang fotografi ini bukan suatu bidang yang mudah dan boleh dipandang enteng oleh masyarakat. Kadang kala dapat kita lihat dan perhatikan, seseorang 'photographer' diberikan layanan yang tidak sepatutnya dalam sesebuah majlis sedangkan jika kita lihat tanpa adanya seorang 'photographer', setiap saat yang berharga itu pasti tidak akan dapat dirakam dengan saat yang tepat dan ianya akan berlalu begitu sahaja ibarat air sungai yang terus mengalir deras. 

     Namun, apa yang cuba saya sampaikan pada hari ini bukanlah berfokus kepada peranan seseorang 'photographer' itu semata-mata. Ada perkara yang lebih serius di sebalik bidang yang semakin melonjak naik pada ketika ini. Sejujurnya, saya amat berbangga dengan seseorang 'photographer'. Mereka cukup berbakat ! Namun, sayang sekali jika bakat mereka itu tidak disalurkan ke jalan yang betul. Pernahkah terlintas di lubuk hati kalian yang bergelar 'photographer', adakah bakat yang dikurniakan oleh Allah s.w.t itu disalurkan ke arah kebaikan atau kemaksiatan? Bakat anda itu menyumbang dosa atau pahala? Tepuk dada, tanyalah iman. 

     Pasti pernah terlintas dalam pemikiran seseorang 'photographer' beberapa persoalan yang kadang kala amat mengelirukan mereka sehingga mereka bertindak di luar batasan syariat yang sebenar. Antara persoalan yang mungkin sering dibangkitkan adalah berkenaan isu mengambil foto pengantin perempuan. Berikut adalah antara persoalan yang sering dibangkitkan : 

Soalan 

Adakah dibolehkan mereka mengambil gambar pengantin perempuan yang sedang disolekkan dan tidak menutup aurat kerana ianya diminta oleh pengantin perempuan. 

Jawapan


Menurut Dr. Yusuf Al-Qaradhawi, walaupun fotografi harus hukumnya, tetapi hukumnya bergantung kepada figura / objek / subjek matter yang diambil oleh 'photographer' itu. Jika gambar yang diambil pada ketika itu adalah gambar bogel contohnya, maka hukumnya adalah haram. Hukumnya tetap haram sekiranya mengambil gambar wanita yang terdedah auratnya. Bukan itu sahaja, hukum melihat aurat perempuan tanpa keperluan yang darurat (Darurat di sini ialah dalam bidang perubatan bagi seorang doktor) maka hukumnya juga adalah haram. Maka hukum anda mengambil gambar-gambar perempuan yang mendedahkan aurat adalah haram hukumnya. Permintaan pelanggan bukanlah alasan yang kukuh untuk mengharuskan perkara yang haram. 

Soalan


Apakah rezeki yang saya terima daripada mengambil gambar wanita yang sedang bersolek ini halal? 

Jawapan

Tidak halal ! Mengikut kaedah Fiqh, " Al hukum bil wasilah hukmu bil maqosyid " iaitu hukum bagi wasilah adalah hukum dari maksud, ia datang dari kaedah fiqh, " Ma haruma isti'maaluh, haruma ittikhaazuh " yang bermaksud yang haram penggunaannya, haram pula memperolehinya. 


Sumber : Muhammad al-Zarqa', Syarah Qawaid, 389.


Soalan


Bagaimana pula dengan hasil rezeki mengambil gambar wanita yang menutup aurat penuh? Adakah rezeki yang diterima itu halal?


Jawapan


Halal. Ianya kembali kepada hukum asal fotografi iaitu harus dan harus pula menerima rezeki daripada foto-foto yang halal. 


Soalan

Bolehkan saya menolak jumlah wang gambar pengantin perempuan yang tidak menutup aurat ini daripada keseluruhan wang hasil daripada gambar perkahwinannya? Maknanya saya hanya memakan hasil gambar yang diambil pengantin wanita yang menutup aurat sahaja ( beri hasil ini sebagai rezeki keluarga ) dan hasil yang tidak menutup aurat saya tidak memakannya ( guna hasil itu dengan membeli kamera / filem baru ). Contohnya, harga keseluruhan bagi pakej gambar adalah RM100. Dalam 100 keping gambar itu, hanya 60 keping gambar yang menutup aurat dan 40 keping lagi tidak menutup aurat. Oleh itu, saya hanya memberikan RM60 itu kepada keluarga sebagai rezeki pendapatan dan selebihnya saya menggunakan untuk membeli barang keperluan fotografi. 


Jawapan


Amalan seperti ini sebenarnya tidak pernah dilakukan oleh orang Islam sebelum ini khususnya pada zaman Salafus Soleh. Mereka berpegang teguh pada hadis asy-Syarif, hadis no. 6 dalam Matn arba'een an-Nawawiyah (Matan Hadis 40 Imam Nawawi) dari Nu'man bin Bashir yang dikeluarkan oleh Dua Sahih Bukhari-Muslim :


" Sesungguhnya yang halal itu jelas, yang haram itu jelas, dan di antara kedua-duanya banyak perkara syubahah (samar-samar) yang kebanyakan manusia tidak mengetahuinya."


Berdasarkan hadis tersebut, dapatlah kita fahami bahawa jika kita melakukan seperti itu, cuba membuat perkiraan dari dua sumber iaitu yang halal dan yang haram, amat ditakuti jika perkiraan yang kita lakukan itu adalah tidak tepat dan masih ada yang syubahah. Lagipun, dalam tubuh orang Islam itu tidak berhimpun sifat halal dan haram serta syubahah. Dia hanya mengutamakan halal bayyin dalam semua urusan hidupnya. 


Allah menegaskan dalam Surah Al-Ahzab ayat 4 yang bermaksud : 


" Allah sekali-kali tidak menjadikan bagi seseorang dua buah hati dalam rongganya."


Ayat ini jelas menunjukkan bahawa orang Islam hanya ada satu hati dan hanya ada satu pilihan. Kita hanya boleh memilih yang halal sahaja dan menjauhi perkara-perkara yang syubahah apatah lagi perkara yang haram dalam urusan hidup seharian. 


   Itulah antara persoalan yang sering diutarakan. Sememangnya seni itu tiada halangannya kerana seni itu sendiri bersifat subjektif. Namun, sebagai seorang manusia yang mempunyai batas dalam merungkai perkara yang subjektif, kita harus bijak menilai sejauh mana batas-batas seni itu perlu dipamerkan. 


     Sebagai seorang 'photographer' anda menggalas tanggungjawab yang sangat besar. Andai kata ada mata-mata yang terlihat gambar-gambar yang tidak menutup aurat hasil dari seni anda maka, anda akan menanggung dosa selama mana gambar itu terus menjadi tatapan orang ramai. Nau'zubillah. Itu tidak lagi termasuk dosa yang dilakukan oleh seseorang 'photographer' yang kadang kala sesuka hati menyentuh model mereka atas alasan untuk mencantikkan gaya seseorang model yang mungkin nampak kekok ketika ber 'posing'.


     Alangkah lebih indah dan manisnya jika anda menggunakan bakat kesenian yang dikurniakan itu ke jalan Allah. Merakam segala keindahan dan kebesaran Allah untuk hamba-Nya. Berkemungkinan besar, akan ada hati-hati yang tersentuh dengan kesenian yang disalurkan ke jalan Allah itu lantas beriman dengan Allah yang satu. Bayangkan hikmah dan ganjarannya? Subhanallah ! 



     Hidup ini hanya sementara waktu. Gunakanlah bakat dan kelebihan yang dikurniakan oleh Allah itu sebagai saham akhirat kerana setiap apa yang kita lakukan di dunia ini akan dinilai, ditimbang dan dihisab kelak. Saya juga hanya manusia biasa yang masih mencari-cari identiti diri agar segala yang dilakukan akan mendapat keredaan Allah. Inshaa Allah. 


     Maaf wahai si dia, mungkin saya tidak mampu untuk meluahkan segala isi hati ini secara berdepan kerana takut akan mengguris hati awak. Sebagai seorang yang sentiasa menyokong usaha dan bakat kurniaan Allah pada awak, saya berharap agar awak lebih bijak mempertimbangkan antara perkara yang baik dan buruk. Harap awak lebih bertegas mempertahankan prinsip sebagai seorang yang beragama. Alhamdulillah, buat masa ni saya tahu awak masih menjaga batas dan adab ketika fotografi berlangsung. Awak masih dapat membezakan antara perkara yang haram dan halal. Moga Allah reda segala usaha awak. 



Satu hati,
satu cinta,
Untuk Dia yang satu. ;)

No comments:

Post a Comment