Saturday 31 August 2013

Hati Milik Allah.

Bismillah.

Assalamu'alaikum w.b.t dan salam mahabbah.

Hati manusia sangat sukar dijangka.

Kadang kala kita tahu kehendak hati, tetapi ada kalanya kita sendiri tak tahu apa yang sebenarnya hati kita mahukan.

Sampai satu tahap membuatkan kita terfikir hanya Allah sahaja yang tahu apa yang hati kita mahukan.

Hablu minallah ( Hubungan dengan Allah ) dan Hablu minannas ( Hubungan dengan manusia ) sememangnya berkait rapat.

Jika baik hubungan kita dengan Allah, maka inshaa Allah hubungan kita dengan manusia juga terpelihara. Orang senang dengan kita tetapi bukanlah bermakna semua orang akan suka dengan kita atau tiada langsung yang menyimpan hasad dengki pada kita.

Mungkin dalam diam kita tidak sedar yang sebenarnya kita ada buat salah tanpa disengajakan. Mungkin juga ada kata-kata kita yang mungguris hati dan perasaan orang lain.

Seandainya kita tahu dan kita sedar kita silap, ringan-ringankanlah mulut untuk meminta maaf kerana hanya kemaafan jualah tali penyambung silaturrahim dan ukhuwah. Jangan ego. Allah tahu hati siapa yang benar-benar ikhlas.

Dosa dengan Allah, bila kita minta ampun inshaa Allah akan diampunkan. Jika dosa sesama manusia? Jika dia benar-benar terasa hati dengan tindakan kita? Silap-silap virus hati itu juga akan tersebar menyelusup terus ke hati kita. Tak rugi pun kalau kita menjadi seorang yang mudah menghulurkan kemaafan dan juga mudah memaafkan. Allah tahu hati kita. Allah tahu niat kita. Allah lebih tahu segalanya. Bukan mudah untuk puaskan hati semua orang.

Kita hidup bermasyarakat kalau kita tak boleh nak bertoleransi dan hormat menghormati, agak susah jugalah sebab apabila hidup bermasyarakat memang banyak yang perlu dipertimbangkan. Lecturer selalu ingatkan, kalau kita nak orang hormat kita, kita yang perlu hormat orang lain terlebih dahulu. Kena selalu ingat, what you give, you'll get back. Dunia hari ni Allah bayar 'cash'. Bila-bila masa saja kita akan dapat balasan yang setimpal. Rasanya lebih baik macam tu sebab kalau Allah bayar di akhirat nanti ? Nauzubillah.

Mintalah pada Allah. Jaga hati aku. Hati dia. Hati semua. Inshaa Allah akan dipermudahkan.

Dalam hidup, memang takkan pernah lari daripada dicaci, dikata, orang sebar fitnah tentang kita macam tahu semua perkara. Tapi itulahkan, hati orang. Hmm. Hanya mampu bersabar. Kuatkan hati sebab hati Allah yang pegang, Allah yang jaga.

Sebaik-baik perlindungan hanyalah disandarkan kepada Allah semata-mata. Minta pada DIA. Kadang kala pernah berlaku pada kita, kita dah tolong seseorang dan katakanlah dia tak balas pun pertolongan kita sewaktu kita perlukan pertolongan dia. Mesti terdetik dalam hati antara kita " Memang malas dahlah aku nak tolong lagi lepas ni." atau " Dahlah minta tolong orang, tak kenang budi betul dia ni."

Memang akan ada dan wujud manusia yang jenis macam ni. Sebagai seorang yang beragama, yang tahu ketentuan Allah, takkan kita nak balas semula perbuatan orang pada kita. Sesungguhnya segala yang baik itu datangnya daripada Allah dan yang buruk itu adalah kelemahan dan kekurangan diri kita sendiri. Jangan risau, setiap perbuatan baik yang kita lakukan Allah tahu. Allah pasti balas. Allah pasti akan tolong kita walau tiada seorang pun dalam seisi dunia yang sudi tolong kita. Nampak macam hiperbola sangat tapi itulah hakikatnya. Kebanyakan orang akan ada waktu senang, bila kita susah, semua menghilangkan diri.

Aku kagum dengan dia, rajin tolong orang. Suka tolong orang. Walau tidak dibalas, tidak dikenang, satu dia ucap " Saya tak kisah. Saya tak pernah harap balasan." Memang susah, memang payah, tapi kalau benar-benar ikhlas, pasti mudah. Allah tahu. Allah sayang.

Apabila kita mendapat pertolongan, jangan sesekali lupa untuk berterima kasih. "Terima kasih" nampak macam mudah, macam senang namun tak semua dapat luahkan. Walaupun nampak mudah namun bila diungkapkan ianya akan tembus masuk ke hati paling dalam. Orang akan rasa dihargai.

Begitu juga dengan Allah, kita perlu sentiasa bersyukur atas segala nikmat dan kurniaan-Nya. Bila kita bersyukur, pasti Allah bantu, pasti Allah bagi lebih lagi. Kan? =)

Dalam hati ini, selalu minta " Allah jaga hati aku. Jaga akhlak aku. Jadikan aku hamba-Mu yang sentiasa bersyukur agar aku lebih dekat dengan-Mu." Kadang kala kita ni waktu susah je ingat Allah, waktu senang kita alpa, kita lalai.

Aku hanya insan biasa. Ada masa lampau. Banyak kelemahan. Banyak kekurangan. Dosa memang tak terkira. Pernah terfikir, kalau boleh tak pernah buat benda-benda yang aku tahu memang berdosa. Kadang kala macam nak padam segala memori silam. Namun, kalau tak ada masa silam, takkan ada hari ini, takkan ada akan datang. Syukur. Allah masih sayang. Bila lihat kelebihan pada orang lain, ingat kita pun ada kelebihan. Jika lihat kesusahan orang lain, ingat akan ada yang lebih susah. Bersyukur !

Sekurang-kurangnya Allah masih beri peluang untuk berubah. Allah masih beri kesedaran untuk berubah jadi lebih baik. Walaupun mungkin kesedaran tu datang agak lewat. Alhamdulillah, better late than never. Istiqamah penting. Biar sikit tapi berterusan.

Aku menulis bukan kerana aku alim. Bukan juga kerana ilmu telah penuh di dada. Aku juga hamba yang masih tercari-cari sinar yang dapat mendorong aku untuk lebih dekat dengan Allah. Aku tak sempurna. Sama macam orang lain. Bila sekali aku kata aku ingin berubah, takkan nak berubah sendiri. Harap kita semua dapat sama-sama berubah. Aku juga turut dimotivasi oleh orang sekeliling, sahabat-sahabat yang dekat dengan aku, orang-orang yang lebih baik daripada aku.

Sharing is caring.

** Aku menulis hasil daripada pengalaman aku, dia dan orang lain. Mungkin semua pernah rasa. Tapi sama-sama perbaiki. Wallahu'alam.

" Apabila kita reda atas sesuatu yang mengecewakan hati kita, maka percayalah Allah akan menggantikan kekecewaan itu dengan sesuatu yang tidak dijangka. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. "
 [ Al-Baqarah : 153 ]

No comments:

Post a Comment