Wednesday 1 January 2014

Indahnya Aturan-Mu

Bismillah.

Assalamu'alaikum w.b.t dan salam mahabbah.

Ada kalanya terlintas di hati kecil ini "Ya Allah, aku tidak mampu". Bait-bait kata yang sering kali terlintas di hati ini saat ujian dari Allah menyapa hambanya.

Sahabatku, di saat hatimu mendung bagaikan awan yang berat terkandung titisan-titisan air, yakinlah bahawa akan ada cahaya mentari yang akan menjadi penyeri hidupmu selepas itu kerana Allah itu Maha Kasih, Maha Penyayang, Maha Pemurah dan Maha Mendengar tiap rintihan dan tangisanmu.

Sering kali kita terlupa untuk memikirkan hikmah di sebalik ujian yang menimpa kita kerana kita terlalu leka memikirkan beratnya ujian yang melanda. Sakitnya ujian yang menimpa bagai belati yang menusuk ke dasar hati.

Persoalannya, di mana Allah di hati kita saat kesedihan itu bermaharajalela? Adakah kita masih enggan, masih ego untuk menadah tangan terutama di sepertiga malam bermunajat memohon pertolongan dan petunjuk dari-Nya?

Indahnya aturan Allah itu tidak dapat dinilai oleh mata hati yang terlalu leka dengan duniawi.

Di saat kita terleka, Allah turunkan ujian. Allah menyapa kita dengan ujian tanda kasih-Nya kerana hanya dengan ujian hati akan lebih terarah untuk mengingati-Nya.

" (iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allahlah hati menjadi tenteram." [13:28]

Sifat sabar, reda dan rajin berusaha untuk memperbaiki diri ke arah yang lebih baik merupakan kata kunci kepada kehidupan yang diredai Allah. Ingat ! Aturan Allah adalah aturan yang terindah. Jika kita percaya kepada aturan-Nya, semangat yang kita bina tidak akan pernah luntur. 

Yakinlah, Allah amat menyayangi kita. Allah merindui ratapan kita tanda kasih pada-Nya. 

Ikhlaskan diri dengan sentiasa memohon petunjuk dari-Nya. Luahkan segala isi hati kerana Dia sebaik-baik pendengar. 

Yakinlah, tiada apa yang perlu diragukan kerana hanya Dialah yang menciptakan alam ini. Dialah yang menciptakan aku, dia, engkau dan kita semua. 

Indahnya aturan Allah itu hanya dapat dirasa, hanya dapat dilihat oleh mereka yang benar-benar tulus,ikhlas mengasihi Allah. Percayalah !

Alhamdulillah. Besar hikmah-Mu bagi orang-orang yang sabar. Terima kasih Allah. :)



**Peringatan buat aku, dia, engkau dan kita semua yang sering kali alpa pada kasih-Nya. 


Salam kasih,
Qusyaimah Rosman




No comments:

Post a Comment