Friday 17 January 2014

Sahabat syurga.

Bismillah.

Assalamu'alaikum w.b.t dan salam mahabbah.

     Dalam hati yang berbalut rindu, fikiranku melayang jauh. Terbang ringan menyelami memori lalu bersama dia. Benar, walaupun perkenalan ini masih harum seharum bunga mawar yang segar dilitupi embun pagi, namun akarnya ibarat sudah dibajai bermusim lamanya. Indah sungguh yang dinamakan persahabatan. Persahabatan yang disandarkan hanya pada Allah semata-mata.

     Mindaku menerawang menerobos kegelapan malam yang disinari bintang dan bulan. Indah sungguh ciptaan-Nya. Tidak pernah walau sekali Dia meninggalkan kita dalam kegelapan meski kita merasakan hidup ini amat gelap dan payah sekali. Ya Rabb perkenalanku dengan dirinya banyak menyedarkanku erti keikhlasan. Dalam hati yang rapuh, dia banyak menyedarkanku erti kekuatan. Mungkinkah dia 'bidadari' dunia yang Kau titipkan buatku bagi meneruskan perjuangan di bumi-Mu sebagai khalifah yang telah Kau amanahkan untuk mentadbir sekalian alam? Sungguh, aku tidak bisa mentadbir sekalian alam ini seperti hebatnya kekasih-Mu pernah menjadi pemakmur di muka bumi ini ya Rabb.

     Keikhlasannya membuatkan aku sentiasa merenung diriku. Kekuatannya selalu membuat aku menitiskan air jernih yang sering kali menjadikan aku setabah dirinya. Kebaikannya sentiasa disimpan di dasar hati yang paling dalam. Ya Rabb, betapa ramai insan-insan kesepian yang dipinggirkan telah berjaya diberi sinar semula dengan kehadirannya. Betapa dia kasih pada mereka yang memerlukan hatta haiwan kesayangan Rasul-Mu ya Rabb. Aku kagum dengan dirinya yang sangat mulia pada pandanganku. Bisakah aku menjadi seikhlas dirinya? Bisakah aku menjadi kuat dan setabah dia?

     Ya Rabb, dengan berbekalkan memori indah bersama dirinya seorang insan yang luar biasa hebatnya yang telah Kau titipkan buatku menjadikan aku semakin kuat pada hari ini. Aku jadi berani untuk melangkah meski halangan menimpa. Aku semakin kuat saat ujian dari-Mu menguji kekuatan imanku. Ya Rabb, peliharalah dia Nor Atikah binti Abdul Rahman sahabatku yang kusayang. Lindungilah dia di bawah lembayung rahmat-Mu. Titipkan kebahagiannya dunia akhirat atas kebahagiaan yang telah dicurahkannya pada sahabat-sahabatnya. Berkatilah perhubungan ini ya Rabb. Andai ada secalit rasa yang bisa mengundang kemurkaan-Mu dan bisa menghancurkan persahabatan ini, segerakanlah ia pergi dari hati kami Ya Allah. Sesungguhnya hati ini milikmu. :'(




** Eika, maaf andai terlalu banyak kekurangan pada diri ini yang mungkin telah melukakan hati kecilmu. Terima kasih sudi menjadi sahabat saya. Wallahi, saya sayang akan persahabatan ini. Andai suatu masa nanti kita terpisah, cukuplah dengan sepotong doa yang kita titipkan dalam setiap sujud tika menghadap-Nya. Jaga diri, jaga hati dan jaga iman. :')


Sahabat kawan seiman
satu jalan dalam kenangan
tak pernah lepas dari ingatan
kerana Allah jadi tujuan.


Sahabatmu,
Qusyaimah Rosman.

2 comments:

  1. subhanaAllah....
    Maha Suci Allah,
    indahnya persahabatan yg awak hulurkan...
    hanya Allah yg mampu membalas segala2nya awak...
    ;( saya sayang awak kerana Allah...insha Allah bersamalah kita saling mengingati untu berjuang ke jalan Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak, terima kasih sudi jadi sahabat saya.
      Moga Allah pelihara hubungan ini.
      Hanya Allah yang mampu balas semuanya.
      Uhibbuki fillah Nor Atikah binti Abdul Rahman <3

      Delete