Monday 30 June 2014

Salam 1 Ramadan 1435H.

Bismillah.

Assalamu'alaikum wbt dan salam Ramadan.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah swt kerana dengan kurniaan rahmat-Nya dapat kita bertemu lagi dengan bulan Ramadan yang penuh barakah. Nikmat yang tidak terhingga kurniaan Allah yang Esa. 

Subhanallah, tatkala pengumuman Ramadan di kaca tv diumumkan, rasa sebak hati ni. Kenapa sebak? Sebak sebab ada antara kawan-kawan kita yang sudah tidak merasai nikmat Ramadan seperti kita dapat rasakan pada hari ini. Hargailah! Doakan kesejahteraan mereka yang telah terlebih dahulu menyahut seruan Ilahi. Al-Fatihah!

Suasana Ramadan pada kali ini agak berbeza seperti tahun-tahun sebelumnya. Kesedaran umat Islam tentang nikmat Ramadan semakin meluas. Ramai yang mula mencari nikmat Ramadan yang mungkin selama ini mereka tidak sedar termasuklah diri ini. Alhamdulillah. Cuma agak terkilan dengan segelintir manusia yang sentiasa mencari silap orang lain. Cuba berubah ke arah kebaikan diperli, disindir tapi kalau kita masih di takuk lama pun diherdik, dihina. Hmmm.

Situasinya:

Kita terserempak dengan kawan di surau dan kita pun tegur,

"Masa terawih je ke kau datang surau?"

Masa ni pulalah kita sibuk keluarkan ayat,

"Bulan Ramadan ni lah baru penuh surau ni. Aku nak solat pun sampai tak da ruang."

Allahu Allah. Sedar tak dalam diam sebenarnya kita dah sakitkan hati orang lain yang sedang memanfaatkan bulan yang mulia ini. 

Ada juga sesetengah manusia yang acah-acah hakim mengadili tindak tanduk manusia lain,

"Bila tiba Ramadan je ke baru kau nak berubah?"

Bukan ke sepatutnya kita patut ucap Alhamdulillah bagi pihak kawan kita.
Kita mendoakan kesejahteraan dia dan doa supaya dia terus istiqamah.
Kita nak masuk syurga sama-sama dengan sahabat bukan sorang-sorang. Ye dak?

Daripada kita yang kononnya tak perlu nak tengok cermin tapi sentiasa rasa dah cukup sempurna,
rupanya diri kita ni masih di takuk lama dan tak berbuat apa-apa, lebih baik lagi mereka yang cuba perbaiki diri dan tahu hargai nikmat Ramadan. Sekurang-kurangnya mereka masih ada usaha mencari Allah. Jangan mudah menilai orang. Kita takkan pernah tahu, mungkin mereka akan jadi jauh lebih baik daripada kita. Siapa tahu, mereka tetamu Allah yang di nanti-nanti di dalam syurga yang abadi. 

Oleh itu, sama-samalah muhasabah diri pada bulan yang mulia ini. Jangan kerana kata-kata kita, kita menyebabkan orang yang sedang mencari Allah, tawar hatinya, lemah dirinya untuk terus berdiri. Berfikir sebelum bercakap, atau lebih baik diam daripada menyakiti. Kalau Ramadan ni pun mulut sibuk mengata, tangan kita pun sibuk menaip bukan-bukan untuk membahan orang lain, itu bukan masalah syaitan but it is in you. Mari kita sama-sama muhasabah.




Akhir kata, salam Ramadan 1435H. Taqabalallahu mina wa minkum. Jaga hati, jaga lidah, jaga pandangan, jaga pendengaran. =)




Sebarkan kasih sayang kerana Allah,

Qusyaimah Rosman


No comments:

Post a Comment