Tuesday 1 July 2014

Tika Ujian Menyapa.

Bismillah.

Assalamu'alaikum wbt.

Saat aku sedih.
Aku tulis tentang hati yang sakit, pedih dan terluka.

Saat timbul keinsafan.
Aku tulis tentang baiknya Allah, penyayangnya Allah.

Aku tahu,
Agaknya rata-rata yang memandang pasti meluat dengan sikap aku yang kerap rapuh.

Namun bagi aku,
Senang.

Tak kira berapa kali kau sedih, pedih, terluka.
Tak kira berapa kali kau jatuh tersungkur, terduduk.

Perkara utama adalah,
bagaimana kau tetap ingat Allah di sebalik ujian yang menimpa
bagaimana kau masih sujud pada Allah saat dugaan menghalang.

Bukankah mukmin yang baik itu melihat kasih sayang Tuhannya
terpancar dari hebatnya tiap dugaan dan halangan yang menyinggah?

Biar rebah namun jangan sesekali kau berubah.
Biar terbuang tapi kau tetap terus berjuang.
Ujian adalah tarbiyah dari Allah Ta'ala.
Semakin dekat kita pada-Nya,
semakin kuat ribut taufan melanda.

Usah kita resah bila diuji.
Pasti kebahagiaan bakal dimiliki.

kerana janji Allah itu pasti.

"Sesungguhnya, sesudah kesulitan itu ada kemudahan." [al-Insyirah: 6]



Salam kasih,
Qusyaimah Rosman.

No comments:

Post a Comment