Tuesday 2 July 2013

Kenangan Lalu

Bismillah.

Assalamu'alaikum w.b.t dan salam ukhwah.


Semalam, masa mengemas bilik yang dah berbulan-bulan ditinggalkan ni terjumpalah macam-macam barang yang hanya tinggal kenangan. Rasa rindu pada zaman sekolah semakin membuak-buak terutamanya masa zaman form 6 sebab banyak barang-barang masa form 6 yang masih disimpan. Nak buang semua barang-barang tu macam sayang tapi kalau disimpan dah tak muat nak letak buku-buku baru. Akhirnya, kenalah juga buat keputusan untuk buang barang-barang yang dah tak digunakan lagi. Cuma simpan buku-buku rujukan dan lukisan-lukisan masa form 6. Barang-barang lain semua dah habis dah dibuang sebab nampak semak sangat.



Masa mengemas semalam tergelak sendiri bila tengok semula barang-barang lama yang dijumpai. Kebanyakannya barang yang orang bagilah. Setiap barang-barang yang ada dalam bilik ni mempunyai nilai sentimental yang tersendiri sebab most of the things dalam bilik ni adalah pemberian daripada orang. Masa tengah kemas almari baju, tiba-tiba terjumpalah semula satu box coklat Cadbury. Dalam box tu penuh sangat dengan sampul-sampul coklat yang dah dimakan. That's one of my hobby untuk kumpul semua sampul-sampul coklat yang orang bagi tu. Macam-macam jenis coklat yang saya dapat. Semua sampul coklat dalam box tu memang hasil pemberian daripada orang. Hehehe. :D Dulu, lepas habis je waktu rehat mesti akan ada coklat bawah laci meja. Saya pun tak tahulah siapa yang bagi coklat-coklat tu. Ada jugalah yang saya tahu tapi ada juga pemberian daripada Si Misteri, tapi orang dah bagikan, terima jelah dengan hati yang terbuka. Hehehe. :D


Inilah box coklat tu. ^___^ 

Dalam bilik ni banyak jugalah teddy bear dan aksesori lain. All of that things was given by my friends either during my birthday or saje-saje bagi pun ada. Hehehe. Biasanya orang bagi masa birthday. Saya sangat-sangat appreciate pemberian orang sampaikan tak bagi orang lain sentuh barang-barang saya. Itu pantang saya. Hehe. Bukan kedekut tapi nanti kalau rosak ke, dah tak sama dah nilainya. Barang-barang yang orang bagi kenalah jaga elok-elokkan, tak de lah nanti kita ni diibaratkan seperti "kera mendapat bunga". Hehehe.


Okey, yang ni semua pemberian daripada my colleague
masa kerja dekat Venture after STPM.

This is all my beloved bears.
The big one was given by my mom.
The choco one from Hanif, the white one from Ibrahim
and the Pink one was given by my collegue masa kerja dekat K9 dulu.

Actually, banyak je lagi tapi tak laratlah nak ambil gambar semua. Cukuplah sekadar mereka tahu, saya sangat menghargai pemberian daripada mereka. Thanks a lot. :D. Lepas habis kemas aksesori tu semua, dah lap bersih-bersih bagi tak berhabuk yelah sebab dah lama ditinggalkan tanpa penyelenggaraan daripada tuan punya barang akibat dah berbulan tak balik ke rumah sebab busy dekat u *skema je ayat..Haha, beralih pula ke misi seterusnya iaitu mengemas rak buku. Masya Allah punyalah bertaburan buku-buku tu sebab adik yang bongsu tu dah guna buku-buku tu tak reti nak susun balik. =.='' Sakit je hati. Nasib baiklah adik, kalau orang lain lama dah saya smack down. Kihkihkih. :D *Macam berani. Masa kemas tu, terjumpalah semula lukisan-lukisan lama saya masa Form 6. Hehehe. Nak tengok tak? Tak nak tengok pun nak tunjuk juga. :P Kejap yeeeee.

Taraaaa..hehe..ni bukan lukisan saya
tapi inilah sketch book kesayangan saya.. :D

Saje je nak buat suspen sikit. Hehe. Itulah sketch book yang paling saya sayang sebab selama 1 tahun setengah dia menjadi sahabat setia saya. Hehehe. ^___^ Walaupun saya ni tangan kayu tak pandai nak melukis-lukis ni tapi dah terpaksa ambil seni kenalah teruskan juga. Lagi pula ada bimbingan daripada guru saya iaitu Pn. Norafizah dan Pn. Nik Rosnita. Masa mula-mula ambil seni ni saya selalu nangis sebab tak pandai langsung nak melukis. Yelahkan risaulah dahlah tak pandai melukis nanti macam mana nak buat kerja kursus dan nak melukis masa peperiksaan akhir. Namun, guru saya banyak memberikan semangat. Bahagian teori seni saya memang sangat arif dan saya boleh hafaz satu buku rujukan tu tapi bab melukis memang agak terkebelakanglah. :'( Okey, kali ni saya tunjukkan lukisan saya. Memang saya tak berbakat pun dalam melukis ni. 

Lukisan ni tak silap saya, saya lukis masa
peperiksaan percubaan. Kalau tak silaplah.

Lukisan ni antara lukisan terawal masa
mula-mula masuk Form 6.

Lukisan pisang ni saya lukis masa
pertengahan Upper 6.

Ni lukisan gazebo di sekolah
saya. :)

Banyak je lagi lukisan sebenarnya, tapi tak payahlah tunjuk banyak-banyak sebab tak cantik pun. Hehehe. Saya suka melukis sebenarnya, cuma bakat melukis tu tak de pun dalam diri saya. :'( Mungkin Allah gantikan kelemahan tu dengan sesuatu yang lebih baik. :) Lepas tu tengah kemas-kemas lagi, terjumpa satu kad ucapan khas daripada adik junior sebelum saya final exam. Rindu pula dekat adik junior tu. Lama dah tak jumpa dengan dia. Nama dia Hafizah. Baik je orangnya dan sangat murah dengan senyuman.

Inilah kad yg adik junior tu bagi. :)

Ini isi kandungan kad tu.
Maaf kalau tak jelas sebab pakai kamera hp je. :D

Terharu rasanya sebab ada juga adik junior yang ingat dekat kakak senior yang garang kat sekolah dulukan. *garang sangat. Hehehe. Terima kasih adik. Semoga berjaya di dunia dan di akhirat. :) Semoga dapat U yang best nanti. Kalau dapat USM carilah akak ye. ^___^

Lastly, masa kemas meja study terpandanglah sesuatu yang membuatkan diri ini merindui zaman kegemilangan masa sekolah dahulu. Nak tau tak apa bendanya? Tak nak tau pun nak bagitau juga. :P Hehehe. Inilah bendanya :

Heeee..Inilah bendanya.
Plag anugerah kecemerlangan. *pelajar cemerlanglah kononnya
dan juga medal untuk acara balapan. *atletla katakan. hehehe. :P
Bila terpandang je benda ni rindu sangat zaman dulu-dulu. Masa di sekolah, semua orang kenal kita. Cikgu-cikgu pun kenal kita. Bila dah masuk U ni cuma kenal orang tertentu je. Pensyarah pun payah nak kenal kita sebab ramai sangat pelajarkan. Nasiblah juga ada beberapa pensyarah yang kenal kita. Itupun mungkin sebab kita selelu bertemu dengan beliau. Tak apalah, asalkan ada juga pensyarah yang kenal kitakan. Hehehe. :)

Dulu masa sekolah, saya ni merupakan salah seorang pelajar yang agak aktif jugalah. Saya juga merupakan seorang pengawas dari darjah 4 sampailah tingkatan 6 *gila kuasa ! hahaha dan salah seorang ahli Majlis Perwakilan Pelajar masa tingkatan 6 dulu. Selain tu, saya juga aktif dalam sukan. Acara favourite saya ialah lompat tinggi. Walaupun agak rendah =__=" tapi bolehlah nak melompat tinggi-tinggi tu. Hehehe. Bukan setakat sukan je saya aktif, banyak lagilah bidang-bidang lain yang saya ceburi. Bila lagi nak timba pengalaman kalau bukan masa sekolahkan? Hehehe. So, carilah pengalaman banyak-banyak ye anak-anak.

Okeylah, sampai sini dulu coretan pada kali ini. Senja pun dah nak melabuhkan tirainya. Burung-burung pun dah berterbangan pulang ke sarang. Anak-anak kecil pun dah berlari-lari pulang ke rumah tu. Hehe. Salam maghrib semua. Wassalam. :)





Love,
Qusyaimah Rosman

















No comments:

Post a Comment