Saturday 6 July 2013

Mencintai Dirinya Dalam Diam


Bismillah.

Assalamu'alaikum w.b.t dan salam mahabbah.


Ketika cinta dalam hati ini hadir bukan untuk Sang Pencipta, saat secercah rasa ini tidak lagi tercipta untuk Tuhan yang satu, izinkanlah hati ini untuk bertanya untuk siapakah selayaknya kutitipkan dan kucurahkan cinta ini? Mungkinkah cinta yang hadir tanpa kusedari ini adalah dengan reda-Nya atau hanya akan mengundang kemurkaan-Nya? Jika benar cinta itu kerana Allah, maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran Allah kerana hakikatnya ia berhulu dari Allah dan maka ia pun berhilir hanya kepada Allah. Cinta yang bersandarkan kepada Allah adalah jauh lebih indah dan suci kerana diri akan lebih murni daripada dinodai nafsu hati yang hanya akan menggelapkan mata hati tanpa mengundang kemurkaan Ilahi. Tuntutan ini selaras dengan firman Allah yang bermaksud :

" Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji. 
Dan suatu jalan yang buruk. (Al-Israa: 32) "


Jauhnya diriku bukan untuk membenci dirinya tetapi menjaga kesuciannya. Bukan kerana menghindari dunia tetapi jauh di sudut hati ingin sekali meraih syurga-Nya. Bukan kerana diri ini lemah untuk menghadapinya tetapi menguatkan jiwa agar tidak terkulai layu dengan godaan syaitan yang begitu halus dan menyelusup. 

Cukuplah diri ini mencintai dirinya dari kejauhan.


Hadirnya dirimu tidak akan mampu untuk menepis segala ujian kerana hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan. Kehadiranmu juga akan membawa kelalaian hati-hati yang terjaga. Hadirmu juga membuatkan banyak hati yang binasa. 

Cukuplah mencintai dia dengan kesederhanaan.

Memupuknya hanya akan menambah penderitaan. Menyuburkannya hanya akan menumbuhkan harapan dan akhirnya hanya akan memberikan kebahagiaan kepada para syaitan. 

Maka, cintailah dia dengan keikhlasan.

Tentunya kisah cinta Saidatina Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati. Dua insan yang mencintai dalam diam dan akhirnya dipertemukan jua oleh Allah s.w.t. Sesungguhnya mereka yang mencintai dalam diam itu sedang berjihad. Berjihad menentang kehendak diri. Berjihad menundukkan nafsu hati. Namun, di sebalik kisah cinta yang tulus murni ini, sanggupkah kita jika semua berkahir seperti sejarah cinta Salman Al-Farisi..?

Pilihan Allah itu yang terbaik.

"...boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ianya amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." ( Al-Baqarah : 216 )

Cukuplah mencintai dirinya dalam diam dari kejauhan dengan kesederhanaan dan keikhlasan. Tiada yang mengetahui setiap rencana yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Mungkin saja rasa ini hanya ujian yang akan melapuk dan akan membeku dengan perlahan. 

" Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga"
 ( Umar Al-Khatab r.a)


" Cukuplah aku mencintaimu di dalam hatiku, menyalurkan rinduku melalui bait doa di setiap 
sujudku,
 dan menjagamu melalui Allah Tuhanku." 








Love,
Qusyaimah Rosman

No comments:

Post a Comment