Friday 6 September 2013

Memori 6 September.

Bismillah.

Assalamu'alaikum w.b.t dan salam ukhuwah.

     Sedar tak sedar sekejap je rasa cuti nak habis. Hanya berbaki dua hari lagi sebelum memulakan semester baru, bermajorkan bidang yang diimpikan dengan semangat dan azam yang baru. Mohon dipermudahkan Ya Rabb !

     Masa nak kemas barang-barang semalam, Allahu tak tahulah macam-macam perasaan yang menerjah ke lubuk hati. Sedih, sebak, sayu dan segala macam rasa yang saya sendiri sukar untuk tafsir. Mungkin hati ni dah terlalu sebati berada di rumah sebab cuti dah 2 bulan jugalah. Maklumlah siapa yang tak suka tinggal di rumah dengan keadaan yang selesa lagi bersenang lenang. Hehe. :D

     Oleh itu, di kesempatan yang ada ni, di rumah pak anjang yang indah ni saya pun dengan senang hati mencoretkan bait-bait kata dalam lembaran kali ni. Saja je sebenarnya sebab jari jemari ni dah lama tak menulis disebabkan masalah teknikal yang tak dapat dielakkan. Ceh! bunyi macam complicated je padahal small matter je. Hehe. :P

     Hmmm. Esok pagi akan ke Perak ziarah sepupu yang study di Kolej Matrikulasi Perak. Lepas tu akan terus ke Penang jalan-jalan dengan family then Ahad pagi papa akan hantar ke USM. Rasa macam cepat je masa berlalu. Lepas ni kena berpisah dengan family. I'll miss you mama, papa, angah, adik. :( Tak apalah, ada hikmahnya. Berpisah demi sebuah kejayaan, demi masa depan yang lebih cerah. Inshaa Allah. Allahumma amin. *Pujuk hati. :)

     Balik je USM hari ahad ni, malam tu dah kena attend meeting pembubaran MPD. Alhamdulillah, terlepaslah satu tanggungjawab tapi kalau Allah izinkan, inshaa Allah rasanya nak sambung berkhidmat untuk Desasiswa IK yang tercinta. Itupun kalau Allah izinkan sebab Allah lebih tahu kemampuan hamba-Nya. Tanggungjawab pun rasanya makin bertambah. Maklumlah bila dah makin dewasa, makin senior, tanggungjawab pun makin banyak. Bila tanggungjawab makin banyak, kena lebih bijak urus masa, urus diri, urus segalanya.

     Inshaa Allah, kalau sentiasa ingat Allah, Allah pasti akan bantu kita. Allah akan sentiasa ada dengan kita. Teringat kata-kata seorang ustaz, sedangkan syaitan yang derhaka pun Allah makbulkan permintaannya supaya panjangkan hayatnya sehingga hari kiamat, apatah lagi kita hamba-Nya yang sentiasa solat, merintih minta pada-Nya, pasti Allah makbulkan, pasti Allah beri ganjaran.  Subhanallah. :)

     Rasanya setakat ini dululah coretan pada kali ini. Inshaa Allah, jika ada kesempatan akan menulis lagi dalam lembaran yang seterusnya. Moga segala urusan kalian akan dipermudahkan oleh-Nya. Allahumma amin.



P/S : Ada orang pesan, fokus dalam study supaya dapat banggakan mama dan papa. Jangan fikir pasal hati sebab kalau kita serahkan urusan hati pada Allah, maknanya apa yang terjadi adalah yang terbaik buat kita. Perkara yang kita boleh buat hanya sabar dan doa. Kita kena terima semua yang berlaku sebab Allah lebih tahu. Terima kasih. ^_^




Salam kasih,
Qusyaimah Rosman.

No comments:

Post a Comment