Tuesday 1 July 2014

3 Ramadan 1435H.

Bismillah.

Assalamu'alaikum wbt dan salam Ramadan.

Alhamdulillah, berlalu sudah hari ketiga kita berpuasa pada hari ini. Syukur ke hadrat Allah masih memberikan peluang pada kita semua untuk perbaiki amalan diri dari hari ke hari. Satu nikmat yang tidak ternilai. Alhamdulillah!

Sebenarnya tak da apa nak tulis pun. Cuma hari ni nak berkongsi kejayaan saya kerana telah berjaya memasak Asam Pedas Ikan Tenggiri. hoho. Satu kejayaan yang membanggakan sebab dah lama sangat tak masuk dapaur. Masa dekat USM memang tak cukup masa nak memasak. **alasan sangat. haha. Sebenarnya bukan tak cukup masa tapi memang tak da perkakas nak memasak kat sana. Kalau tak, boleh dah jamu kawan-kawan makan masakan Johor.

Mesti awak semua ternanti-nanti macam mana rupa masakan asam pedas Johor ni kan. Haha. Perasan lebih orang nak ternanti-nanti masakan yang tak seberapa ni. Emmmmm. Kejapppp ye.



****Taraaaaaaaaaaaa!!


Asam Pedas Tenggiri

Haaa macam tu la rupanya. Heeee. Saya ni tak pandai sangat masak pun tapi kalau suruh masak tu bolehlah sebab saya minat memasak. Yelahkan, malu je kalau anak perempuan tak pandai masak. Lagipun mama, papa semua kerja jadinya sayalah satu-satunya anak perempuan yang kena menurun skill mama memasak. Hoho. Nanti taklah malu sangat nak jumpa mak mertua. Kihkih.

Sebenarnya, memasak ni tak susah sangat pun. Bak kata kawan saya, "biasanya orang rajin masak ni masakannya tak berapa nak sedap dan yang malas masak ni masakannya bolehlah tahan sedap." Hahaha. Saya pun tak pasti saya ni dalam kategori yang mana. Kalau rajin masak dan masakannya pun sedap, itu bonus! Hoho. Memasak pun kena ada skills. Tengok air tangan juga. Ada orang jenis campak-campak je memasak tapi rasanya Masyaa Allah, sedap sangat! Ada jenis orang pula memasak punyalah tekun ikut buku resepi, tapi tak jadi juga. Heeee. Walau apa pun, sebelum masak dan sambil-sambil masak tu kenalah rajin-rajin berselawat supaya lembut hati orang-orang yang makan masakan kita tu. Kalau dah bersuami pula, biarlah suami kita tu makin sayang. Hoho. Yang ni mama pesanlah. Kita ikut jelah. Hihi.

Rasanya, sampai di sini sahajalah dulu ye. Azan Isya' pun dah bergema memanggil kita bertemu dengan Pencipta yang Esa. Marilah kita sama-sama tunaikan kewajipan. Jangan lupa tarawih dan tadabur Quran sekali ye kawan-kawan. 

Assalamu'alaikum wbt. :)


Tulus ikhlas,
Qusyaimah Rosman

No comments:

Post a Comment