Friday 16 February 2018

Langit Tidak Selalunya Cerah

Bismillah.

Assalamu'alaikum wbt.

Dalam hidup kita, pasti Allah pernah hadirkan insan yang membuatkan kita rasa sangat disayangi dan dihargai. Namun, sesetengahnya ditakdirkan oleh Allah untuk tetap kekal bersama-sama hingga terbinanya ikatan yang halal. Sesetengahnya pula, Allah hadirkan orang yang dikasihi hanya bersifat kesementaraan dan akhirnya dia akan pergi sebelum terbinanya ikatan cinta yang pernah dijanjikan. 

Manusia memang sangat mudah untuk melafazkan janji tetapi untuk mengotakan hatta satu janji pun belum tentu kita mampu. Bicara dan perbuatan adalah dua perkara yang sangat jauh bezanya. Sesiapa pun pasti sewenang-wenangnya melafazkan kata janji tika diri terbuai rasa cinta yang sangat mendalam tanpa memikirkan kesan daripada janji yang ditaburi. 

Berjanjilah sekadarnya sahaja agar suatu hari nanti saat tidak tertunai janji-janji yang pernah ditabur, kita tidak akan melukakan hati orang pernah kita berjanji. Tidak usah berjanji setinggi langit jika tidak pasti sama ada janji itu dapat tertunai atau tidak. Mungkin bagi orang yang menabur janji akan menganggap janji itu hanyalah sekadar janji. Jangan kita lupa, orang yang pernah ditaburkan janji itu barang kali akan mengingati janji itu hingga ke mati. 

Ditipu dengan janji-janji palsu adalah sesuatu yang sangat menyakitkan. Ya, sangat menyakitkan ibarat dihunus belati tajam hingga tembus ke dasar hati dan ditarik kembali belati itu dan ditikam kembali. Lebih sakit lagi, jika kita setia dan jujur sepenuhnya, tetapi tetap juga cinta dan kasih dikhianati. Lebih memilukan, kita sebenarnya menyayangi orang yang tidak pernah jujur dan tidak pernah sekali-kali berniat untuk melunaskan janji-janjinya. Cinta dan kesetiaan yang kita bina, diinjak dan dibuang ibarat sampah yang tidak berguna. Sampainya hatimu duhai kasih. 

Begitulah kehidupan ini. Tidak semuanya indah untuk dilalui. Adakalanya, Allah titipkan ujian untuk kita belajar menjadi lebih kuat dan tabah. Ada ketika, Allah memberikan hadiah dalam bentuk ujian untuk kita muhasabah kembali diri dan mengambil iktibar atas asbab sesuatu perkara itu terjadi. Mungkin juga, kerana terlalu lalai dan leka, Allah tidak mahu kita makin jauh dan terpesong maka disegerakan peringatan itu. Allah, kasihnya Allah pada kita sebagai hamba-Nya. :'(

Sekuat mana pun kita pertahankan cinta yang kita bina, tetapi hanya sebelah pihak yang cuba untuk pertahankan, maka akan terlerai jua. Jika seteguh mana kita sama-sama mempertahakan, jika tidak diizinkan Allah, maka akan terpisah jua. Tidak mengapalah. Mungkin perkenalan ini hanyalah sebagai tarbiah agar kita berhati-hati dalam memberi hati. 

Terima kasih atas perkenalan yang singkat ini. Ada ketika kita terbuai suka dan kini segalanya dibalut luka. Semoga suatu hari nanti Allah akan gantikan dengan bahagia. :) 


Salam kasih, 
Qusyaimah Rosman

No comments:

Post a Comment