Thursday 27 June 2013

Memori Semester I

Bismillah.

Assalamu'alaikum w.b.t & salam ukhwah fillah.



Pada keheningan malam yang sunyi *pagi dah sebenarnya, tiba-tiba jari jemari ni rasa macam nak tulis sesuatu. Heeee. Rasa excited jugalah nak menulis sebab this is for the first time I'm updating my blog. :D Niat di hati memang sangat banyak yang nak ditulis tapi malam ni saya terpanggil untuk menulis kisah hidup saya selama berada di USM sepanjang semester 1 saya di sana. Dah nak masuk semester 3 baru nak tulis kenangan semester 1 sebab sebelum ni cuma dengar je orang bercerita mengenai blog tapi tak pernah terfikir nak ada blog. Hehehe. 



Alhamdulillah, 1 September 2012 merupakan tarikh keramat yang mengubah statusku kepada pelajar USM dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Kesusasteraan dengan Kepujian. Perasaan masa tu bercampur baur, gembira ada, sedih ada, terharu pun ada. Masa mula-mula menjejakkan kaki di USM memang rasa agak janggal la sebab itulah kali pertama berjauhan dengan keluarga. Dulu masa sekolah pernah juga merayu-rayu dekat papa nak duduk asrama tapi papa bantah dengan sekeras-kerasnya atas alasan I'm the only daughter in my family. Huuuu. Masa mama & papa nak balik, rasa macam nak ikut balik Johor semula je sebab sayu sangat hati nak berpisah masa tu. Jauh kot nak kena tinggal walaupun Johor dengan Penang tu masih dalam satu negara tapi makan masa lebih kurang 10 jam untuk sampai. 



Sebelum masuk USM, masa lebih kurang dalam seminggu lagi nak berangkat ke Penang, dalam fikiran ni memang bercelarulah fikir tentang kehidupan di sana. Antara persoalan yang berlegar-legar dalam kotak pemikiran ni ialah 


1. Siapalah yang akan jadi roomate aku nanti?

2. Roomate aku tu ok ke tak nanti?
3. Macam manalah aku nak survive dekat sana nanti?
4. Agak-agak aku nangis tak kena tinggal nanti?
5. Siapalah nak teman aku balik kampung nanti?


Heeee. Banyaknya nanti, tapi itulah antara persoalan yang selalu saya fikirkan. So, for the first day menjejakkan kaki ke USM alhamdulillah Allah telah pertemukan dengan roomate yang sangat baik dan sangat mengambil berat. Nak tahu nama dia? Orangnya ialah Cik Nurul Nadia Binti Zakaria. Kami duduk sebilik selama satu semester. Walaupun tak banyak sangat interaksi antara kami *mungkin sebab saya tak banyak cakap membuatkan kami hanya bercakap dan bergurau senda bila perlu. Heeeee. 



Sepanjang kami bersama, hampir setiap aktiviti yang dilakukan juga kami akan lakukan bersama-sama. Orang tua-tua kata macam belangkaslah, di mana ada dia, di situlah ada saya. Sampaikan kokurikulum yang dipilih juga saya pilih sama dengan dia. So, kalau timbul persoalan macam mana saya boleh masuk PALAPES, jawapannya cukup mudah sebab saya akan jawab " sebenarnya saya ikut kawan." Heeeee. Nadia ni sangatlah prihatin orangnya. Pernah masa tu dia pulang ke kampung dan tinggalkan saya keseorangan di bilik. Huhu. Masa dia balik dari kampung dia belikan saya KFC sebab sebelum tu dia ada call saya tanya saya dah makan ke belum. Bab makan dia memang sangat ambil berat sebab dia tahu saya ada gastrik. 



Syukur Alhamdulillah sebab sepanjang satu sem di USM segalanya berjalan dengan lancar. Rakan-rakan terutamanya family PALAPES sangatlah mengambil berat antara satu sama lain. Rakan-rakan daripada jurusan yang sama juga sangat sporting. Pensyarah-pensyarah pun semuanya baik-baik dan berdedikasi belaka. Kalau niat kita ikhlas untuk menuntut ilmu kerana Allah, in shaa Allah segalanya akan dipermudahkan. Saya sangat aktif jugalah sepanjang sem 1 ni. Selain terlibat dengan PALAPES, saya juga merupakan salah seorang MPDIK yang memegang portfolio Akedemik dan Pembangunan Siswa. Sejujurnya, banyak aktiviti MPD yang tidak dapat saya sertai disebabkan memberikan lebih tumpuan kepada aktiviti PALAPES sebab kebanyakan aktiviti yang dianjurkan oleh MPD akan bertembung dengan Latihan Tempatan PALAPES. Namun, bersyukur sangat sebab keluarga MPD sangatlah memahami sekiranya saya tidak dapat menyertai mereka. Jauh di sudut hati, ada juga perasaan bersalah tapi cekalkan juga hati ni untuk terus lakukan yang terbaik untuk kedua-dua tanggungjawab dan amanah yang diberikan. In shaa Allah. 



Finally, 3 Februari 2013 merupakan tanggal berakhirnya semester 1 di USM. Sebenarnya 17 Januari dah berakhir dah sem 1 tetapi memandangkan saya terlibat dengan kem tahunan PALAPES selama 2 minggu jadi terpaksalah menangguhkan tarikh untuk pulang bercuti. Terseksa rasanya sebab selama 1 sem tu sekali pun tak pernah balik rumah. :'( Namun, Allah adalah perancang yang terbaik. Walaupun terseksa rasa hati tak dapat bertemu dengan keluarga selama satu sem tapi Allah gantikan dengan kenangan yang cukup manis sebab dapat bersama-sama dengan keluarga PALAPES melaksanakan tanggungjawab kami sebagai kadet. Syukran Allah.


Okey, di sini ada beberapa foto kenangan sepanjang sem 1 saya di USM : 



This is my roomate, Ms. Nadia .


Dalam dewan kuliah.


With my beloved roomate, Ms. Nadia


Sebahagian keluarga PALAPES.


We are besties.


Sebahagian besar keluarga PALAPES.
My Humanities Friends.


A part of MPDIK Family Members.


My WUS Group Members. 

" We didn't realize we were making memories, we just knew we were having fun "




Love,
Qusyaimah Rosman










No comments:

Post a Comment