Monday 23 September 2013

Perangi musuh Allah.

Bismillah.

Assalamu'alaikum w.b.t dan selamat pagi.

     Apabila online pada pagi ini, saya terpandang satu post di Facebook yang cukup menarik untuk dijadikan peringatan buat diri yang kadang kala berperang dengan nafsu dan godaan syaitan yang direjam. Status tersebut menyentuh tentang musuh Allah iaitu tugasan syaitan yang tidak pernah berputus asa untuk menyesatkan umat manusia.

     Mereka yang telah mengucap dua kalimah syahadah dan sudah berjanji (berbai'ah) pada diri dan agama untuk menyampaikan dakwah adalah golongan musuh kepada syaitan. Maka, bersedialah untuk menerima cabaran atau hasutan yang kuat untuk melakukan maksiat (rohani dan jasmani) supaya kita tewas dalam medan pertempuran.

     Iblis telah berkata : " Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalan-Mu yang lurus. Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta belakang mereka, dan dari kanan mereka serta kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati mereka semua bersyukur. "
[ Al-A'raf : 16-17 ]

Antara syaitan yang sentiasa berusaha menyesatkan manusia ialah :

1- Qarin : Mendampingin manusia sejak lahir untuk mengajak, merayu dan menipu supaya menyimpang jauh dari jalan yang diredai Allah.

2- Al- Wilhan : Menggoda dan mengganggu manusia yang sedang berwuduk.

3- Al- Hinzab : Mengganggu manusia yang sedang solat.

4- Thibr : Bertugas khusus untuk membinasakan manusia.

5- Awar : Menggoda manusia untuk melakukan zina.

6- Mabsut : Membisikkan manusia supaya berdusta.

7- Dasim : Bertugas semata-mata menjadikan supaya manusia bersengketa dengan keluarga.

8- Zalanbur : Bertugas di pasar-pasar membisikkan dan memberansang manusia supaya melakukan penipuan semasa menjual beli.

Renung-renungkan wahai sahabat.





Salam kasih,
Qusyaimah Rosman.


2 comments: