Saturday 5 July 2014

Best Friend Till Jannah

Bismillah.

Assalamu'alaikum wbt.

Masuk hari ni dah 5 hari dah tak update blog. Sebenarnya banyak je benda nak luah, nak tulis, nak cerita tapi entahlah tak tahu nak mula dari mana. Kadang kala memang susah nak terjemah sesuatu benda dari hati terus ke tangan untuk ditulis apatah lagi terus ke lidah untuk dibicarakan.

Alright, where shall I start? Hmm. Maybe with this question;

"Nak masuk syurga sama-sama tak?"

Try to think about it. How many of your friends that really care about you till that he/ she really want to save you from the hell and want to guide you to Jannah? I mean really really care about you? Hmm just take a breath deeply, sit lonely and think about it.

Dalam hidup ni tak semua orang faham apa yang kita rasa selagi mereka tak pernah ada di tempat kita. Walau bagaimanapun, kita tak boleh nak salahkan mereka untuk tidak berada di tempat kita, cuma sangat tidak adil untuk kita jika orang menghukum kita tanpa mereka meletakkan diri mereka dalam posisi kita.

Sama juga dalam bersahabat, kadang kala kita rasa kita dah berikan yang terbaik untuk sahabat kita, namun masih ada antara sahabat-sahabat kita yang tidak memahami dengan sebenar-benarnya erti sahabat. Bagi saya, dalam bersahabat tidak semestinya kita perlu berkepit dengan sahabat kita 24 jam macam belangkas. Kalau betul kita sayang sahabat kita, cukup hanya kirimkan doa yang benar-benar ikhlas buat insan bernama sahabat.

Ingat, sayang macam mana kita sekali pun terhadap sahabat kita, masih ramai lagi orang diluar sana yang perlukan sahabat kita. Dalam Islam sendiri kita dituntut untuk sebarkan kasih sayang, jadi kenapa kita perlu berkecil hati dengan sahabat kita ketika mereka membahagiakan insan lain yang memerlukan mereka? Sepatutnya kita bangga mempunyai sahabat yang mampu membahagiakan dan membantu orang lain yang memerlukan mereka. Tiada istilah pilih kasih, kecil hati, iri hati jika kita benar-benar sayang akan sahabat kita kerana Allah.

Jujur, dalam hidup kita mesti akan ada seorang sahabat yang benar-benar faham kita, yang terima kita seadanya, yang boleh layan kerenah kita, yang boleh dibawa bergurau dan yang paling penting dialah orang pertama tempat kita mengadu kalau kita ada masalah meskipun masalah tu cuma sebesar kuman. Namun harus kita ingat, sahabat kita pun ada life dia sendiri. Jangan ingat dia faham kita, dia baik dengan kita, hanya kita je yang boleh ada dengan dia. Itu salah. Macam mana nak bina ukhwah kalau kita tak kenal orang lainkan?

Hmm. Renung-renungkanlah, selama ini kita berkawan untuk apa? Kalau pernah terdetik rasa cemburu, iri hati dengan sahabat kita, muhasabah kembali diri kita. Sahabat kita tak salah, tapi hati kita yang bermasalah. Hargai sahabat-sahabat yang sudi berada dengan kita masa kita susah dan senang, masa kita ketawa dan sedih sebab hanya insan yang bergelar sahabat akan terus berada dengan kita walau apa pun yang terjadi.

"Good friends are like stars, you don't always see them, but you know they're always there."



Love,
Qusyaimah Rosman.

2 comments:

  1. Saya x perlukan seribu kwn
    Cukup lah seorg sahabat mcm awak

    ReplyDelete