Tuesday 16 September 2014

Perjuangan

Bismillah.

Assalamu'alaikum wbt.

***

"Awak tahu perjuangan itu apa?" itulah soalan pertama daripada seorang sahabat yang bertanyakan pengertian perjuangan.

Aku terkelu. Pengertian perjuangan itu berlegar-legar di ruang kepala, namun secebis aksara pun tidak bisa kuungkap melalui suaraku.

"Awak tahu tak perjuangan itu adalah sesuatu yang mengubah dunia?"

Aku mengerutkan dahi. Tidak dapat menangkap maksud yang ingin disampaikan.

"Sebelum mengubah dunia, kita perlu tahu, apa itu yang dimaksudkan dengan dunia. Pernah tak awak terfikir perjuangan itu sebenarnya boleh diibaratkan seperti sebuah buku yang sarat dengan kata-kata. Segala yang terkandung dalam buku itu kita boleh ibaratkan seperti isi dunia ini. Jika awak mengubah satu sahaja huruf dalam buku itu, awak sudah pun mengubah buku itu sama ada akan menjadi lebih baik atau awak akan merosakkan keseluruhan buku itu lantas menghilangkan nilai estetika yang terkandung dalam buku itu. Oleh itu, dunia itu adalah segala yang terkandung di dalamnya dan diri kita ini sebenarnya juga adalah lambang kepada dunia."

Aku masih membisu. Fikiranku ligat berputar mencerna setiap bait kata yang diungkapkan. Ternyata makna perjuangan yang tersekat di kerongkongku dengan makna yang dia ungkapkan padaku begitu jauh terpesong. Perjuangan bagiku adalah tika aku sendirian berjalan dengan langkah yang renta, menghadap manusia yang melemparkan senyuman sinis padaku sebagai tanda aku manusia lemah dan tewas. Lalu, aku merengkuh sisa semangat yang membuak-buak dalam diri dan meletakkan sepenuh pengharapan agar suatu hari nanti tika aku kembali aku mampu mengubah persepsi mereka terhadapku dan mereka salah dalam mentafsir siapa sebenarnya aku selama ini. Sungguh jauh terpesong!

"Kadang kala saya hairan melihat mereka yang terlalu bercita-cita besar untuk mengubah persepsi manusia lain tentang diri mereka. Mereka berasakan, dengan kejayaan mereka berbuat demikian mereka sudah layak menggelar diri mereka sebagai pejuang. Mereka rasa mereka sudah berjaya mengubah dunia. Cukup sahaja, kita ubah diri kita sendiri kerana kita sendiri sebahagian daripada dunia. Saat kita mengubah diri kita sendiri, kita sudah mengubah dunia dan kita sudah mampu menjadi seorang pejuang," kata-kata yang dihamburkan padaku benar-benar menusuk tangkai hatiku. Dia seolah-olah memahami segala yang tersirat pada kotak fikiranku.

"Kita manusia biasa. Kita memang tidak pernah lari daripada melakukan kesilapan. Mungkin kita fikir apa yang kita sedang lakukan saat ini itulah yang sedang kita perjuangkan. Sebetulnya kita tersilap dalam mentafsir. Kita lebih fokus kepada perjuangan bagi mengubah pandangan manusia pada kita hingga kita lupa untuk memberikan peluang kepada diri kita sendiri untuk mengubah cara kita melihat diri kita sendiri. Mungkin saat kita sudah melihat diri kita sendiri dengan cara yang berbeza, kita sebenarnya sudah berubah kerana kita sudah lebih terbuka untuk mengakui kesilapan kita dan juga sudah mampu mencungkil kekuatan yang ada pada diri kita," leteran hikmahnya menimbulkan rasa keinsafan yang mendalam pada diriku.

"Pedulikan bagaimana manusia suci lain melihat kita kerana dalam hidup ini perkara yang utama adalah bagaimana Allah melihat dan menilai kita. Seorang manusia yang 'memajakkan' hatinya pada Allah, mereka akan tahu apa yang silap dan apa kekuatan yang ada pada diri mereka," jelas sahabatku dengan bait-bait kata yang mampu menyentuh qalbuku yang paling dalam.

Aku tertunduk. Aku berbisik sendiri dalam hatiku, perjuangan adalah bagaimana hendak menahan diri daripada berusaha mengubah cara manusia melihatku tetapi berusaha sebolehnya mengubah cara aku memandang dan mentafsir diriku sendiri. Itulah sebenar-benar perjuangan yang mampu mengubah dunia. Ya, aku tahu itu cukup sukar. Perjuangan itu jauh lebih sukar  kerana aku sedang berperang dan berjuang untuk menundukkan nafsu dan menentang keegoanku sendiri.

"Satu yang kita perlu sematkan dalam hati dalam mengharungi ranjau perjuangan ini, sekiranya diri kita bagus, kita memiliki akhlak terpuji, dunia sendiri yang akan mendatangi kita dan dunia sendiri yang akan mengubah cara pandangannya pada diri kita dan itulah kemenangan sebenar dalam perjuangan. Kita harus tahu, medan jihad, dakwah, tarbiyah ini bukan mudah. Terlalu banyak liku-liku kehidupan yang perlu kita tempuh. Namun, selagi kita yakin Allah bersama-sama dengan kita, pasti setiap langkah kita untuk mencari mardhatillah akan sentiasa dipermudahkan," ternyata butir bicaranya bisa menghembus tiupan sukma damai ke dahan hatiku yang hampir rapuh. Aku tersenyum sendiri.




Salam perjuangan,
Qusyaimah Rosman.

No comments:

Post a Comment