Thursday 11 September 2014

Tersenyum.

Bismillah.

Assalamu'alaikum wbt dan salam kasih.

Sesekali melihat diri pada ruang yang berbeza serta sudut pandangan yang berbeza membuatkan saya tertanya-tanya, apakah sepatutnya saya berada di ruang ini pada masa lalu?

Ya, lambat dan cepatnya setiap detik waktu yang berlalu itu senantiasa memberikan misteri kepada setiap manusia. Sentiasa memberikan pernyataan, "mengapa dahulu aku tidak begitu?" ataupun "mengapa aku tidak buat sahaja itu dahulu?"

Jawapan untuk setiap persoalan yang berasaskan pada lambat dan cepatnya waktu, tidak semudah melemparkan senyuman kepada orang-orang yang kita sayang. Sukarnya adalah seperti sukarnya menahan diri daripada mengalirkan air mata di saat orang yang kita sayang berlalu pergi meninggalkan kita tanpa kerelaan kita.

Lalu, kita membawa diri kembali kepada had yang perlu kita tahu sahaja kerana pemikiran manusia tidak pernah sekali-kali dapat menjangkaui rahsia Allah. Allah punyai rencana yang sememangnya jauh lebih baik untuk hamba-Nya.

Sekiranya kita yakin akan rencana Allah untuk kita, kita pasti akan bersyukur dengan segala kurniaan dan nikmat-Nya hatta tatkala Allah sedang menguji kita. Namun, sebelum segala sesuatu ketentuan Allah rencanakan untuk kita, kita sudah berusaha sedaya upaya dan percayalah apa pun hasilnya sama ada baik atau buruk, dan tekad dalam hati telah menetapkan bahawa "ini adalah perancangan Allah untukku," kita akan tetap tersenyum walaupun orang yang kita sayang meninggalkan kita.




Salam sayang,
Qusyaimah Rosman.

No comments:

Post a Comment