Friday 26 December 2014

Bah Disember 2014

Bismillah.

Assalamu'alaikum wbt dan salam ukhuwah.

Hari ini, kelihatan langit di bumi Minden masih tidak jemu-jemu mencurahkan hujan dari pagi hingga ke petang. Banjir yang melanda timur semenanjung semakin teruk.
Membaca rintihan mereka di laman sosial, membuatkan hati ini turut bersedih.
Melihat rintihan mereka menyebabkan hati kecil ini juga tersentuh.
Anak kecil menangis kelaparan. Mereka menggigil kesejukan.
Orang-orang tua bertarung nyawa melawan sisa-sisa hidup.
Ibu dan ayah berusaha sekerasnya melindungi anak-anak mereka.
Bekalan elektrik terputus.
Talian perhubungan juga terganggu.
Malah, ada anak-anak di perantauan ini yang tidak tahu status keluarga mereka.
Mereka hanya mampu mengutus doa.
Mereka hanya mampu meletakkan sepenuh pengharapan hanya pada Allah azza wajalla.

Sungguh, aku memang tidak berada di tempat mereka tetapi aku juga punya keluarga di sana.
Runtun hati ini tatkala aku melihat bukan hanya nyawa manusia terkorban malah bangkai-bangkai haiwan terapung dan bergelimpangan.
Tidak dapat aku bayangkan hidup mereka saat ini.
Kesejukan yang membaluti tubuh mereka saat ini.
Kelaparan yang melemahkan mereka tika ini.

Allahu Allah, pinjamkan sedikit kekuatan buat mereka untuk mengharungi ujian-Mu ini.
Tabahkan hati mereka. Kuatkan iman mereka.
Aku percaya ya Allah, Engkau tidak pernah menurunkan ujian melebihi kemampuan hamba-Mu.
Aku tahu ya Allah, Engkau menurunkan dugaan kerana Engkau terlalu merindui rintihan hamba-Mu.
Moga kami sentiasa dalam rahmat dan kasih-Mu.



Keadaan rumah Mak Ngah di Kemaman 

Si Comel telah menemui ajalnya :'(

Keadaan dapur yang telah dimasuki air

Keadaan ruang tamu 




Salam syahdu, 
Qusyaimah Rosman

No comments:

Post a Comment