Wednesday 31 December 2014

Coretan II

Bismillah.

Assalamu'alaikum wbt dan selamat pagi.

Hmm. Jam menunjukkan 0327 pagi. Mata masih belum dilelapkan. Satu per satu helaian buku diselak tetapi apa yang dibaca juga tidak aku mengerti. Perjuangan dalam menuntut ilmu sememangnya bukan mudah. Perlu usaha yang istiqamah, perlu jiwa yang cekal dan perlukan impian yang besar.

Ya Allah, terangkan hati hamba-Mu ini dan lapangkanlah mindaku agar mudah aku menyerap ilmu-Mu yang luas ini ya Allah. Terima kasih kerana masih beri aku peluang untuk menggali sebanyak mungkin ilmu-Mu. Jadikan setiap langkahku menuju jalan-Mu adalah jalan yang diredai. Insyaa Allah.

Apabila duduk sendirian, tatap gambar mama, papa, Allahu, rindunya hati ini. Tak tahu nak tabahkan macam mana dah hati ini. Cuba untuk kuat, tetapi sebenarnya perlahan-lahan hati ini merintih. Mujur aku masih punya sahabat yang setia menemani di kala aku sunyi, di kala aku suka dan di kala aku berduka. Saat sendirian beginilah kadang-kadang tertumpah jua air mata yang terlalu lama dipendam. Bukan aku tidak mampu menumpahkan air mata di hadapan mereka, tetapi aku tahu, mereka juga punya masalah sendiri. Tidak perlulah aku membebani mereka dengan masalah aku mungkin hanya sekadar picisan dalam diari hidup mereka.

Moga aku terus tabah. Moga aku mampu menjadi anak yang dapat mengukir senyuman di wajah mama dan papa yang paling kurindu!


Salam kejauhan,
Qusyaimah Rosman. 


No comments:

Post a Comment