Monday 29 December 2014

Bittaufiq Wannajah Fil Imtihan!

Bismillah.

Assalamu'alaikum wbt dan salam ukhuwah.

Hari ini merupakan hari pertama bermulanya peperiksaan di USM. Pelbagai rintihan daripada sahabat handai yang sudah menduduki peperiksaan pada hari ini. Ada yang muram, ada yang biasa dan ada juga yang masih mampu tersenyum walau di hati bergolak dan mungkin berperang dengan perasaan sendiri. Itu semua bergantung kepada individu untuk mempamerkan emosi dan ekspresi diri masing-masing. 

Walaupun kertas saya yang pertama akan bermula pada 5hb Jan nanti, namun bahang peperiksaan itu kian terasa. Ramai rakan yang amat tekun belajar. Masing-masing sedang berusaha untuk mendapatkan yang terbaik. Apabila melihat mereka belajar, diri ini juga akan terpanggil untuk sama-sama mengulang kaji pelajaran walaupun dalam masa yang sama terdapat enam cerpen yang perlu disiapkan. Allahu. Tugas sebagai seorang pelajar memang mencabar. Tambahan pula, jika kita banyak melibatkan diri dengan aktiviti universiti, pandai-pandailah kita membahagikan masa agar masa dapat digunakan dengan sepenuhnya. 

Saya turut melahirkan rasa simpati pada sahabat yang tidak dapat menduduki peperiksaan pada hari ini akibat terkandas dengan bencana banjir yang melanda semenanjung tanah air. Mungkin ini adalah ujian buat mereka dan mungkin juga sejarah yang akan tercatat dalam perjalanan hidup mereka. Walau apa pun, sesungguhnya Allah itu maha mengetahui setiap sesuatu yang berlaku. Moga Allah permudahkan urusan mereka dan urusan sahabat-sahabat yang sedang menempuhi minggu peperiksaan ini. In shaa Allah. 

Akhir kata, saya ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada semua sahabat saya. Moga dapat menjawab peperiksaan dengan tenang. Moga segala ilmu yang dipelajari mendapat keberkatan daripada-Nya. Moga kita semua tergolong dalam golongan orang-orang yang berjaya di dunia dan di akhirat kelak. In shaa Allah. 

Rabbi yassir wala tu'assir, rabbi tammin biklhoir. 

Ya Allah! Permudahkanlah segala urusan, janganlah Engkau persulitkannya,
sempurnakanlah dengan kebaikan. 





Salam imtihan, 
Qusyaimah Rosman

No comments:

Post a Comment